I thought I packed it all, but i forgot my heart

I onsdags tog vi nattbussen från Hanoi till Hoi An. Bussen skulle avgå kl 7 på kvällen. Kl 6 skulle vi ha pick-up från hotellet i Hanoi. Pick-upen kom ungefär 6.30. Chauffören var stressad för att han var sen och körde som en dåre, det betyder alltså mer galet än övriga redan galna trafikanter. Vi hade fler pick-ups att göra. Vi åkte i en liten minibuss med typ 10 platser. Alla hade även stora baggage så det var redan ganska trångt när vi hoppade in i bussen. Då kan du tänka dig hur trångt det var när vi plötsligt var typ 15 pers i bussen plus baggage. Jag satt längst in och var nära att få panikångest, haha. Detta sätt att organisera saker på är typiskt asien enligt mig. Jag blir tokig på det.  Jag tycker ändå att Vietnam är det landet, som vi besökt, är det land som har sämst organisatoriska förmåga. Chaufförerna ser alltid lika chockade ut när det inte går in 15 pers i en buss för 10 och så ska det börjas med omstuvandet av folk "vem reser ensam? Den personen får ta en annan buss".

Vi hann precis till nattbussen i alla fall. Tur det. Vi var framme i Hoi An kl 1 dagen efter, efter många om och men. En resa på 18 timmar, puh! Som tur var var det en sleeping bus , så man hade en egen liten stol som gick att fälla bakåt så man kunde ligga ganska bekvämt. Hade även mina åksjukepiller så det gick bra. Sov större delen av tiden tror jag. Men det var inte helt utan besvär då vi fick byta buss i Hue utan förklaring. Det var som att påbörja en ny resa "får jag se biljetten? Vart ska du åka? Fyll i dina uppgifter här "

Väl framme i Hoi An så var det fint väder. Vi tog en taxi till hotellet som har pool! Vi slängde i princip av oss väskorna och hoppade ner i poolen. Så sjukt nice alltså!

På kvällen gick vi ut i staden och såg oss omkring. Mysig stad tycker jag. Ikväll är det marknad så då ska vi förhoppningsvis shoppa lite :)
Idag har vi även bokat flyg till Ho Chi Min City dit vi åker söndagmorgon. Vi skulle ta nattbuss dit också , men resan skulle ta nästan 22 timmar vilket vi inte pallade. Flyget var inte överdrivet dyrt så då fick det bli så. Tar en timme att flyga.

Nu ska jag återgå till chillmode. Ligger på en solstol vid poolen. Det är ingen sol men det är varmt ändå. Lyssnar på musik varvat med att läsa bok. Avkoppling tror jag att det kallas.



Till top