Sa Pa

Så har vi anlänt i Hanoi efter en tur till Sa Pa där vi gjorde en trekking bland risfälten. Vi åkte till Sa Pa i lördags på kvällen. Vi tog nattåget som avgick kl 22.00. Förutom i England har jag aldrig åkt tåg utomlands tidigare. Jag brukar inte kunna sova så bra på tåg i ligg vagnar, så jag brukar undvika att åka nattetid eller ta en sittplats och sitta och sova. Men denna gång blev det alltså liggvagn. 9 timmars resa så vi var framme 06.30 ungefär. Jag var så fruktansvärt trött när vi väl var framme. Jag hade inte sovit så jättebra på tåget. Jag hade överslafen och Lovisa underslafen. Vi delade kupé med ett franskt par som Istället för att ligga i varsin säng trängdes ihop sig i en liten säng, typ 80 cm bred. Jisses. 

Hur som helst. Jag mådde rätt illa av att åka tåg. Det var stökigt med en massa ljud överallt från andra passagerare och från själva tåget. Det gungade även väldigt mycket och jag blev väl i princip åksjuk. Fick ta åksjukepiller. Dessutom var korridorerna i tåget då smala att jag fick lite klaustrofobi. Pah vilken resa. Inget jag sådär jättegärna gör om.

Nåja. Väl  i Sa pa åkte vi buss upp till bergen där vi åt frukost på hotellet innan vi träffade vår guide och vår grupp. Vi började turen med att gå nerför och sedan klampade vi rakt in bland risfälten. Tyvärr var det inte säsong just nu, så det var inte så klara färger som vi hade hoppats på. Men det var väldigt vackert ändå :)







Första natten gjorde vi homestay i en liten by. Vi sov på vad som kan liknas ett sovloft med en massa madrasser på golvet. Det var ganska mysigt ändå. Täckena var varma också, vilket verkligen behövdes eftersom det blev väldigt kallt på kvällen och natten.

Andra dagen började vi vandra kl 10 ungefär. Vi vandrade till bamboo Village och till ett vattenfall. Det var mer upp och ner denna dag än den första. Det var så vackert :) vi avrundade efter lunch och åkte buss tillbaka till hotellet. Då fick jag äntligen ta mig en efterlängtad dusch :) sen hade vi ledigt så vi gick runt lite i sapa och kollade runt. Rätt mysig stad ändå :)

Idag åkte vi buss tillbaka till Hanoi. 6 timmars resa och jag var till råga på det sjuk. Det fanns ingen toalett på bussen heller. Yeej! Det gick bra i alla fall och nu har jag börjat ta medicin. Hoppas det vänder snart. Imorgon, eller egentligen idag, är det tänkt att vi ska åka buss 15 timmar till Hoi An. Det går inte i detta skick så jag hoppas att det känns bättre imorgon. Annars vet jag nog inte riktigt vad jag gör..
Till top