Om du vill ha mig, nu kan du få mig så lätt

Då var det dags för en uppdatering igen.  
Igår lämnade vi Hoi An för att åka till Ho Chi Minh City där vi nu är.  Dagarna i Hoi An var mysiga om än omtumlande för min del.  Man får mycket tid till att det fundera när man ligger och chillar vid en pool (men tack Sara och tack Lovisa för allt stöd 💝).
 
Jag vet inte hur mycket jag kan säga om Hoi An,  annat än att jag gillade staden. Det var mindre än de andra städerna vi varit i i Vietnam. Mysigare. Och vi hade pool. Det var fantastiskt. Vi ville inte åka därifrån igår. I förrgår brände vi oss dock ordentligt, så att ligga och glassa i solen hade ändå inte varit ett alternativ för fler dagar just nu. 

 


Night market i Hoi An

Igår anlände vi i alla fall i Ho Chi Minh City. Vi flög.  Det var nice,  istället för att ta nattbussen på 22 timmar. Jag vet inte om jag har rätt,  men Ho Chi Minh känns modernare än Hanoi. Men jag gillar inte staden något vidare. Det är för stort och för kaosigt för mig. Får panik så fort jag rör mig ute i trafiken. Blir på dåligt humör. 
 
Vi kom i alla fall fram till vårt hotell igår runt 12. Det är 6 våningar,  egentligen 7 och det finns ingen hiss. Vi bor på femte våningen,  egentligen sjätte. Det är ungefär 100 trappsteg upp. Lovisa har räknat dem,  haha.  Våra backpackerryggor hissades upp i en stålvajer till vår våning. En ny upplevelse må jag säga. Imorgon ska vi dock byta rum till våning 2, egentligen 3. Det blir skönt. 
 
Idag har vi varit på halvdagsutflykt till Co Chi Tunnels utanför Ho Chi Minh City. Tunnlarna användes under Vietnamkriget och det är verkligen fascinerande att höra historier från kriget. Vietnamesiska kom på riktigt bra idéer för att hålla fienden borta och leda in dem på fel spår. Otroligt. Tyvärr var det så varmt idag att jag inte pallade ta kort med telefonen. Bara kameran och jag kan inte ladda in bilder på plattan. Sorry.  Det var 35 grader. Man fick fokusera på att dricka vatten och svalka sig bäst man kunde. Vi fick möjlighet att gå ner i tunnlarna också. De är otroligt små. 40 till 60 cm om jag minns rätt,  så man måste gå hukad hela tiden. Jag klarade inte av det på grund grund av klaustrofobi,  men Lovisa gick en del i alla fall. Bra jobbat! 
 
Nu är vi helt slut och vill egentligen bara sova. Imorgon har vi inga planer.  Vi vill egentligen bara vidare. Men på onsdag åker vi till Filippinerna i alla fall. Efter två veckor i Vietnam. 
 
Sen kommer jag faktiskt att avsluta min resa i förtid. Jag känner att jag behöver  göra annat med min tid och jag är helt utmattad av allt runtresande. Men mer om det kommer kanske vid ett senare tillfälle..
Till top