En dag i svenska tecken

Igår hade jag och Sofia en väldigt svensk dag, samt ett mission. Vi tog bussen till IKEA (det är inte alls långt dit, men det är helt galet kallt här i England just nu så helst av allt vill vi inte vara utomhus..) och åt swedish meatballs till lunch. Galet gott var det. Sen gick vi och kollade på madrasser. Jag har ju haft en för liten madrass till min säng, så gårdagens mission var att hitta en madrass som passade i min säng. Vi var dock osäkra på hur stor min säng egentligen var så vi gick och tittade på alla madrasser och gissade oss fram till om nån av dem skulle passa min säng eller inte. 
 
Jag ringde Adam för att konsultera...
 
Jag: Hi Adam, what you doing?
Adam: Hi.. I'm at the house...
Jag: Whaaat...?
jag hör aldrig vad han säger i och med den nordirländska dialekten...
Adam: ... I'm at home...
Jag: Okay. I was wondering if you have anything to measure with??
Adam: Measure?!
Jag: Yeaah... we're at IKEA now and I'm gonna buy a new mattress for my bed, but I don't really know how big it should be...
Adam konsulterar med Jonathan som låter lika förvirrad som Adam över mina frågor
Adam: Well.. a regular single size bed is usually around 3 inches...
Jag: ....You can't measure in inches!! You know I don't get that!!!
Adam: Well count then!
Jag: You know I can't count either....
Adam: Well... seems like it's around 100 cm then...
Jag: Okay, thanks!
 
 
Vi var dock inte säkra på det ens efter att ha rådfrågat killarna, så det slutade med att vi tog bussen tillbaka hem, mätte min säng med ett ikea-måttband, åkte tillbaka och köpte en madrass för att sedan åka hem igen, med madrassen. Busschauffören skrattade åt oss när vi klev på bussen med en stor fet madrass och kanelbullar som Sofia haft cravings för ett tag nu. Han hade nog skrattat ännu mer om han sett oss när vi satt inlindade i madrassen i busskuren för att gömma oss från blåsten. Tror det var några stycken som fick sig ett gott skratt. Men gladast är jag, för jag fick mig en ny madrass som passar min säng, och det innan Johan kommer om 1,5 dag! :) Vår hyrsvärd fick inte tummen ur och fixa mig en nog stor madrass innan Johan kommer, utan en del saker måste man tydligen ta i egna händer för att de ska bli gjorda ;) Tur jag får dra av kostnaden på hyran i alla fall. Dessutom besparade vi Paul en massa arbete. Han borde också vara glad.
Till top