Tisdag

Bästa helgen är över och verkligheten är tillbaka.
 
 
Idag var det fullt upp på praktiken. Jag skulle ha ett möte på morgonen men klienten dök inte upp, så istället fick jag försöka jaga klienten över telefon vilket inte gick vidare bra. Telefonen ringde rätt mycket mellan varven också och det var många som inte var inne på kontoret. Där ett tag satt jag med tre olika filer framför mig och arbetade med alla tre samtidigt. Inte optimalt.
 
På eftermiddagen skulle jag ha ett möte med en ny klient, och Radha som har håll i min och Sofias training skulle observerva mig medan jag höll i mötet. Jag hade ordnat med tolk och allt, men det visade sig att klienten inte var i jättestort behov av tolk, men det är bättre att vara på den säkra sidan ändå ibland. 
 
Det visade sig även att klientens bekymmer var fler och större än vad de först tycktes vara, vilket gjorde att Radha fick hoppa in och ta över mötet när jag kände att det blev för mycket. Det är rätt frustrerande, för jag känner att jag kan, men att jag inte riktigt har nåt ända fram än för att kunna göra allting själv. Jag var väldigt glad över att Radha var där och observerade mig samt hjälpte mig när det behövdes.
 
Efteråt hade vi en liten form av utvärdering. Radha tyckte i det stora hela att jag hade skött mig bra och att jag var lugn och sansad trots att jag var synbart nervös (mer för granskningen än själva mötet) och hon sa att jag nog kommer passa bra som advicer på Refugee-Action. Jag känner dock själv att jag behöver mer kött på benen så jag känner att jag verkligen vet vad jag sysslar med. Radha tyckte även att det var konstigt att vi inte hade fått så mycket training i att använda oss av tolkar. Det enda jag har fått är en snabb genomgång med vår handledare om hur man fyller i blanketter för utbetalning när man använder sig av en tolk samt lite hur man använder tolkar i själva samtalet, men nu med Radha kände jag att jag fick liite mer information kring saker att tänka på.
 
Det var skönt att äntligen få lite feedback. Vi är inne på sjätte praktikveckan nu, och nu är första gången jag egentligen får feedback på mitt klientarbete. Skulle gärna ha haft det tidigare så allting faller sig mer naturligt, för ju fler möten man har, desto fler rutiner skaffar man sig... och bryter man inte mönster tidigt kan de vara svårt att fixa till sånt som kanske inte är "perfekt". 
 
Nu ska jag börja avrunda denna kväll. Förmodligen med serier av något slag :)
#1 - - Anonym:

<3

Till top