Petterssons paltmakeri

Idag bjuder vi på palt här hos Petterssons. Petterssons paltmakeri som jag döpt det till. Vi har rullat runt 30 paltar tror jag. Oj så gott det ska bli, och va bra det känns att för en gångs skull ha medverkat i processen =) Det var riktigt roligt, kan ju iofs bero på att jag inte gjorde allting ensam ;)
Det finns inget riktigt recept på att göra palten, hur många potatisar, antalet dl mjöl eller så, utan här kör vi mer på feeling ;)
Man börjar med att skära de rimmade fläsket i tärningar och skala potatisarna.
Riv sedan potatisen och blanda ner mjöl och salt i potatissörjan så att smeten blir ganska tjock. Det ska inte vara allt för kladdigt och kletigt utan ska vara ganska fast.
Blöt sedan händerna, använd en sked och sleva upp lite smet i handen och rulla paltarna i lagom och önskad storlek. Platta sedan till, gör en grop och sätt ner fläsket i gropen, rulla ihop palten till en palt och schwooosch ner i paltgrytan! De bör kokas ungefär en timme. Glöm förstås inte bort att salta i vattnet i paltgrytan också :)
Tadaaa, en hemmagjord palt redo att kokas!
Äkta palt äts med bregott. Många vill ha stekt fläsk och lingonsylt till också, men jag håller mig endast till bregottet ;)
Till top