Jag erkänner - jag är en nörd

Ja, det är jag nog. En miljönörd. Jag tycker att miljö och natur är jätteintressant och efter teaterföreställningen Sweet Dreams som vi såg idag vill jag bara ut och rädda världen. Jag har däremot ingen bra taktik. Vill inte folk lyssna på mig eller om dem inte tycker som jag så blir jag arg. Kanske för att jag läst ganska mycket om miljö och  vår värld nu på senaste tiden.. Hur som helst så är Olov alltid mitt första offer. Han finns alltid nära till hands och det är hos och på honom jag ventilerar alla mina tankar om allt som är så fucked up i världen. Stackarn, han får stå ut med mycket..

Idag på teaterföreställningen sa dem att det är en bra sak för miljön att bara köpa ekologisk mjölk, som exempel, men att många trots det inte köper ekologisk mjölk för att den är dyrare eller för att den är just ekologisk. Folk orkar inte vara så himla medvetna utan vill bara vara vanliga.

Vad skulle hända om man döpte om den ekologiska mjölken till mjölk, och den ickeekologiska mjölken till oekologisk mjölk eller liknande? Skulle folket titta på priset eller skulle dem köpa mjölk (som då skulle vara ekologisk) utan att tänka på det som ett problem eller som något jobbigt?

Personligen så tror jag att det är värt det högre priset för att köpa ekologiskt. Det finns många fördelar med det.

Visst.. det smakar likadant som vanligt ickeekologisk mjölk, så folk kan säkert tycka att det inte är någon idé, bara slöseri med pengar... men det är ju trots allt för en bra sak. Och köper man mer ekologiskt borde utbudet bli större och priserna lägre? Och som min goda vän Sara påpekade är det inte besprutat med en massa miljögifter heller (detta gäller då inte bara ekologisk mjölk).

Som det ser ut så betalar många människor ett lägre pris på sina varor, men får då också sämre varor miljö- och hälsomässigt sett. Så egentligen kanske vi betalar mer än vad vi egentligen tror, vi betalar mer än vad som står på prislappen i ICA-butiken fast vi betalar med annat än pengar, exempelvis vår hälsa? Är det värt det?!

De som har makten i sina händer är självklart jag och mina vänner (även om min studentekonomi inte direkt är hållbar för att köpa ekologiska varor, men det skiter jag i) och kanske framför allt småbarnsföräldrar. Tänk vilken makt de har att förändra sina barns tänkande om de bara vill! Genom att köpa ekologiska varor, inte köra lika mycket bil eller vad som helst som värnar om miljön, så har dem gett framtiden hopp enligt min mening!


Det blev ett allvarligt och viktigt inlägg det här.. och långt. Hoppas ändå att du orkade läsa allt.

Till top